x تبلیغات
کارگزارن جهانی چه نقشی دارند؟

کارگزارن جهانی چه نقشی دارند؟

کارگزاران در بازارهای جهانی، دست کمی از بانک ها نداشته و دارایی آنها تقریبا مشابه بانک ها است. این کارگزاران به قدری به تسهیل معاملات کمک میکنند که تحت نظار

کارگزارن جهانی چه نقشی دارند؟

 کارگزاران چه کسانی هستند؟

همواره بین صنعت و سرمایه تعامل وجود دارد. فرد متخصصی را در نظر بگیرید که با یک ایده ی جدید، به دنبال تاسیس کارخانه یا مجموعه ی خاصی است. اگر سرمایه ی لازم برای این فرد وجود نداشته باشد، صنعت از گسترش و تحول باز میماند. حال این موضوع را بزرگتر در نظر بگیرید و به کشور و جهان تعمیم دهید. هنگامیکه یک کالا/دارایی به بورس عرضه میشود، هدف جذب سرمایه است. شما به عنوان سرمایه گذار، بخشی از سهام یک شرکت را خریداری کرده و به آنها پول نقد میدهید. شرکت/مجموعه نیز در عوض آن، شما را در پیشرفت خود (سود) شریک میکند.

اگر بازهم مسئله را بزرگتر در نظر بگیریم، برای تبادل کالا بین کشورها، نیاز به رد و بدل شدن پول وجود دارد. کارخانه میتواند در اروپا باشد و سرمایه گذار در آمریکا. بنابراین، باید ارزی به عنوان ملاک و مبنا قرار داده شده تا طرفین به توافق برسند. ارز رایج آمریکا دلار بوده و ارز اروپا نیز یورو است. اما ارزش یورو در مقابل دلار چگونه باید تعیین شود؟! در بازار آزاد، همه چیز بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین میشود. اگر دلار خواهان بیشتری نسبت به یورو داشته باشد، قیمت آن در مقایسه با یورو بیشتر خواهد شد و بر عکس.

بروکرها

کارگزارانی که همانند صرافی های محلی، ارزهای مختلف دنیا را به یکدیگر تبدیل کرده و در اختیار مشتریان قرار میدهند. بروکر در حقیقت واسطی است میان کسانیکه قصد دارند (مثلا) با فروش یورو، دلار بخرند (مثلا در اروپا زندگی کرده و قصد دارند در آمریکا سرمایه گذاری کرده و یا به آنجا مسافرت کنند). اگر تعداد کسانیکه یورو را فروخته و دلار میخرند بسیار زیاد شود، ارزش دلار بالاتر رفته و گرانتر (به نسبت یورو) میشود.

علاوه بر خرید و فروش جفت ارز (یورو به دلار)، بروکرها واسطی هستند بین کسانیکه قصد دارند با خرید دارایی های مختلف (همانند طلا، مس، سهام شرکت های بزرگ و ...)، سرمایه گذاری انجام دهند. بنابراین در اقتصاد آزاد جهانی، بروکرها نقش مهم و تسهیلگری را ایفا کرده و قدرت مالی آنها تقریبا مشابه بانک های جهانی است. اما هر بروکری معتبر نیست.

بروکرها نیز همانند همه ی نهادهای مالی، باید تحت نظر بوده و عملکرد آنها ارزیابی شود. سازمان های مالی بزرگ در سرتاسر دنیا، تحت نظر بانک مرکزی کشورها فعالیت کرده و باید مجوز یا اصطلاحا رگولاتوری معتبری داشته باشند. بنابراین، هر مجموعه ای که ادعای بروکری دارد، ابتدا باید اثبات کند که رگولاتوری معتبری دارد تا در لیست بروکرهای معتبر جهانی قرار گیرد. از طرفی هم ممکن است یک بروکر، فقط در یک منطقه خاص اعتبار داشته باشد  و فعالیت آن در سایر نقاط دنیا، ممنوع باشد.

برچسب‌ها: ,
بایگانی
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 2
بازدید ماه گذشته : 3
بازدید سال گذشته : 150
کل بازدید : 3553